'Help me!' biedt confronterend inkijkje in de wereld van geestelijke hulpverlening

woensdag 10 augustus 2022

De telefoon is er dag en nacht bemand. En gaat ook dag en nacht. Mensen in nood zoeken contact met het Crisisinterventieteam (CIT) van Tilburg. Mensen die geestelijk ziek zijn, bang, verslaafd, het leven niet meer zien zitten, zorgen hebben over dementerende buren of eenvoudigweg boos zijn op de wereld om hen heen.

De centralisten van het CIT proberen met engelengeduld voor die oneindige stroom hulpvragen een oplossing te bedenken. De camera’s van BNNVARA volgden hen een jaar lang bij hun werk. De documentaire van regisseur Hetty Nietsch biedt een confronterend en onthullend inkijkje in de wereld van geestelijke hulpverlening.


Het is bekend dat Nederland te maken heeft met een toenemende hulpvraag van mensen die het geestelijk niet meer kunnen bolwerken. Het zijn vaak voor de buitenwereld onzichtbare problemen die zich achter de voordeur afspelen. Vooral tijdens de corona-lockdowns was het moeilijker voor bijvoorbeeld gezinsleden om afstand van elkaar te nemen. In Tilburg heeft het CIT steeds meer bekendheid gekregen als een plek waar je – als je er niet meer uitkomt – naartoe kunt bellen. Hier zitten hulpverleners 24 uur per dag klaar om eerstelijnshulp te bieden. Als de zaken echt uit de hand lopen, gaan de hulpverleners ook op pad om ter plekke de risico’s in te schatten.

Telefonische hulpverlening 
De documentaire speelt zich af op één plek: de kleine kantoorruimte die plaats biedt aan twee centralisten die de eerste telefonische opvang bieden. Over die eerste telefonische opvang gaat '2Doc: Help me!'. De hoofdpersoon is Sietske, een zeer betrokken en gedreven hulpverleenster die voor ieder probleem een luisterend oor heeft en probeert de bellers telefonisch bij te staan. Soms maakt ze ook ter plekke een inschatting. Een lastige taak want het is niet altijd makkelijk om een goed beeld te krijgen van wat er zich aan de andere kant van de lijn afspeelt. En het is ook niet 1-2-3 in te schatten welke hulp op dat moment toereikend is. '2Doc: Help me!' schetst dit ingewikkelde speelveld van complexe hulpvraag en adequate zorg.

Sietske: 'Ik heb hiervoor gekozen, en dat zal lastig zijn voor sommige mensen om te begrijpen. Maar ik ben blij dat ik een aandeel heb op het moment dat iemand zegt 'Ik weet het niet meer. Help me. Nu'.'

'2Doc: Help me!', donderdag 11 augustus om 22.08 uur bij BNNVARA op NPO 2.

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Dossiers