Deze NPO-programma's waren hoogst gewaardeerd in kwartaal 2 van 2024

maandag 8 juli 2024
Foto: Eén - © VRT 2022

Op NPO Start is alles te zien dat de publieke omroep te bieden heeft. Via verschillende collecties, themapagina's en kijklijsten wordt de kijker wegwijs gemaakt in het uitgebreide aanbod.

Om de keuze wat te vergemakkelijken geeft de NPO inzicht in hoe de programma's gewaardeerd worden door het NPO Start-publiek (20 t/m 49 jaar). De volgende programma's zijn de hoogst gewaardeerde programma's van het afgelopen kwartaal, volgens onafhankelijk onderzoek in opdracht van NPO.


Hoogst gewaardeerde programma's -kwartaal 2 van 2024

'Dwars door de Lage Landen' (VPRO) – 8,6
'Op de spoed' (EO) - 8,5
'Flikken Maastricht' (AVROTROS) – 8,5
'Planet Earth III' (EO) – 8,4
'Out of Office' (KRO-NCRV) – 8,3

Bekijk de 10 hoogst gewaardeerde NPO-programma's van het tweede kwartaal van 2024 hier.

Het Media Appreciatie Panel (MAP), uitgevoerd door GfK in opdracht van NPO Publieksonderzoek, geeft inzicht in de waardering voor televisieprogramma’s. Van de 10 grootste televisiezenders in Nederland worden dagelijks vrijwel alle uitzendingen beoordeeld.

Het onderzoek is op dagniveau representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De panelleden geven hun waardering voor de programma’s die ze gisteren hebben gekeken, zowel live als uitgesteld. Ze drukken hun waardering uit in een rapportcijfer en geven daar (facultatief) een toelichting bij. Hierdoor is twee dagen na uitzending de mening van de kijkers van een programma beschikbaar.

Het Media Appreciatie Panel bestaat uit n=8.000 respondenten. De gemiddelde dagrespons ligt tussen de 3.200 en 4.400 respondenten, maar bedraagt minimaal n=3.000. Deze netto dagsteekproef wordt gewogen volgens de MOA Gouden Standaard en is daarmee representatief voor de Nederlandse bevolking op de variabelen geslacht, leeftijd, opleiding en regio.

Voor het NPO Start publiek concentreren we ons op de waardering door kijkers van 20 t/m 49 jaar. Sportregistraties en journalistieke producties laten we buiten beschouwing, omdat we ons concentreren op content die op een later moment wordt teruggekeken.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo KRO-NCRV logo

Dit jaar dompelt nieuw gezicht Herman van der Zandt zich samen met Sosha Duysker onder in de sfeer van de Vierdaagse. Met bijzondere verhalen van wandelaars, mooie plekken langs de route, de tomeloze inzet van honderden vrijwilligers en de uitbundige feestvierders langs de route.

'Het Gevoel van de Vierdaagse', om 21.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 1.

Dossiers