Q-music en vtm 'profiteerden' van stakingsdag bij de VRT

donderdag 10 juni 2010

De staking van woensdag bij de VRT was geen slechte zaak voor de VMMa. Bij Q-music merkten ze dat er heel wat luisteraars kennis maakten met de zender. En ook bij Radio Nostalgie. Daar merkten ze een stijging op van ongeveer 20% in het aantal online luisteraars. Ook het verkiezingsdebat op vtm kon op extra aandacht rekenen.

Bij Q-music werden VRT-luisteraars de hele dag lang door de dj's welkom geheten bij het station. Ze benadrukken daar echter dat het geenszins leedvermaak was. 'Het is niet onze bedoeling luisteraars af te snoepen van de VRT-stations en we hadden al helemaal niets speciaals gepland. Wij doen gewoon ons eigen ding', aldus een woordvoerder van Q-music.


Radiodirecteur van de VMMa, Peter Bossaert, steekt echter niet onder stoelen of banken dat de VRT-actie geen slechte zaak was voor Q-music: 'Het is natuurlijk een kennismaking met ons station die er anders allicht niet zou zijn geweest. Dat merken we overigens aan de vele sms'en die we binnenkrijgen van mensen die laten weten dat ze Q-Music ontdekt hebben', zegt hij in Het Nieuwsblad.

Ook op televisie zal er allicht een effect merkbaar geweest zijn. vtm programmeerde hun grote verkiezingsdebat 'Het Verstand van Vlaanderen'. Ongetwijfeld zal dat door de vakbondsactie bij de VRT meer kijkers hebben getrokken dan normaal het geval zou zijn.

Woordvoerster Sara Vercauteren in Het Nieuwsblad: 'Wij kijken alleen naar onszelf bij de programmatie. De beslissing om dat programma op woensdag te plaatsen, hebben we trouwens al weken geleden genomen. Nog voor de stakingdag bij de VRT bekend raakte. We spelen dus op geen enkele manier in op de staking. Eigenlijk is het andersom. We stellen vast dat de VRT ondanks de staking zijn verkiezingsprogramma toch uitzond op woensdagavond en dat ze het bovendien vijf minuten eerder lieten beginnen dan het onze.'

Vercauteren geeft in de krant ook een reactie op de vraag welke schade zo'n staking nu aan een tv-zender toebrengt. 'Als het ons overkwam, dan zou er natuurlijk de economische schade zijn. Wij zijn een commerciële omroep. Als we onze reclameblokken niet kunnen uitzenden, lijden we verlies. Voor de VRT, die niet volgens een commercieel model werkt, zal die schade uiteraard veel kleiner zijn. Blijft evenwel de beschadiging van je imago. Voor geen enkele zender is het prettig om zoiets mee te maken.'

De reclameregie van de VRT, de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), is alvast niet opgezet met de VRT-staking. Een hele dag reclamespots moest herpland worden. 'Gelukkig ging het maar om één dag, want anders zouden we problemen gekregen hebben met adverteerders en zou dat wel enkele honderdduizenden euro's verlies betekend hebben', zegt een medewerker in Het Nieuwsblad.

Programma's als 'Blokken' en 'Villa Vanthilt', die door de actie woensdag niet werden uitgezonden, schuiven door naar vrijdag.

Bron: nieuwsblad.be

DOSSIER: Crisis bij de VRT

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

Doorblader onze nieuwsberichten en kom alle nieuwtjes uit televisieland te weten!

Dossiers