Jongeren leven massaal mee met 'wtFOCKdown'

woensdag 27 mei 2020

Zowat de hele tv-wereld heeft zich de voorbije weken moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit, zo ook de makers van 'wtFOCK'. De populaire digital first-reeks van SBS en Telenet kreeg tijdens de quarantaineperiode de toepasselijke naam 'wtFOCKDOWN'.

Helemaal eigen aan het real-time karakter van de serie volgen we in 'wtFOCKDOWN' de personages in quarantaine via video calls, video’s en berichtjes. Wat van de reeks meteen de eerste Vlaamse 'social distance-fictiereeks' ooit maakt.


Wat deze fictiereeks al van in het begin uniek maakt, is de dialoog tussen de 'wtFOCK'-personages en de fans. De hoofdrolspelers zijn een inspiratie voor de jongeren, een anders moeilijk te bereiken doelgroep. Net doordat 'wtFOCKDOWN' zo inspeelt op de actualiteit, ontstaat er een grote herkenbaarheid waardoor jongeren zich gemakkelijk kunnen identificeren met de personages. Ze voelen zich meer dan ooit begrepen, omdat ze in het echte leven in dezelfde situatie zitten. Dit lokt massaal veel reacties uit op Instagram, Twitter en Tumblr.

'wtFOCKDOWN' sloeg in als een bom bij de Vlaamse jeugd. Dat was niet enkel te merken aan het aantal video views, maar ook aan de vele reacties. De clips op wtFOCK.be werden in totaal al meer dan 2.062.000  keer bekeken. En ook de episodes van eerdere verhalen - beschikbaar op wtFOCK.be en VIJF.be - scoorden goed en werden zo’n 303.000 keer bekeken, goed voor 2.365.000 views in totaal op beide platformen.

De fans zijn echt dankbaar voor deze reeks en tonen dat ook door het 'wtFOCK' Instagramaccount te overstelpen met berichten. En het gaat nog verder. Er werd door de fans onderling een actie op poten gezet waarbij ze via een privébericht om 21.21 uur (een belangrijk tijdstip in het 'wtFOCK'-universum) massaal een bepaalde emoji naar het 'wtFOCK'-account op Instagram verzonden.

Deze hoge betrokkenheid toont het belang van deze reeks voor jongeren aan, een unicum én bovendien van onschatbare waarde voor de makers.

''wtFOCK' is de meest dankbare fictiereeks waar je als maker mee aan de slag kan gaan: de instant feedback van de fans, de interactie van hen met de personages op het platform en op hun social media accounts, de fan art die ze massaal delen... Tijdens de Coronacrisis vonden we het belangrijk om ook dan iets voor de jongeren te kunnen betekenen en lanceerden we met SBS en Telenet op enkele dagen tijd de lockdownversie 'wtFOCKDOWN'. En we werden door hen meteen beloond met massale reacties, dankbare posts en allerhande acties …', aldus Kris Gaens, Producent Sputnik.

DOSSIER: Coronacrisis op Vlaamse radio & tv

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Adieu God?' - Prinses Irene (EO)

Tijs van den Brink gaat in gesprek met prinses Irene over haar religieuze keuzes en ervaringen. Als kind was Irene al graag in de natuur en voelde ze zich beschermd door iets groters. Ze werd protestants opgevoed, maar die kerk voelde voor haar te zwaar. Daarom besloot ze katholiek te worden. Een besluit dat in Nederland veel teweegbracht. Toen haar huwelijk strandde en ze niet meer ter communie mocht gaan, voelde ze zich ook in de katholieke kerk niet meer thuis. Sinds een overweldigende ervaring in de bergen voelt ze zich steeds meer deel van de natuur en ziet ze het als haar grote opdracht om mens en natuur dichterbij elkaar te brengen.

'Adieu God?', om 23.45 uur op NPO 2.

Dossiers