DAZN Group sloopt betaalmuur voor internationaal vrouwenvoetbal

woensdag 17 januari 2024

DAZN Group zet meer dan ooit zijn schouders onder het vrouwenvoetbal. Wereldwijd worden merken, omroepen en clubs uitgenodigd om een campagne te steunen die moet zorgen voor een commercieel robuuste toekomst voor vrouwenvoetbal.

- Campagne roept stakeholders op zich te verenigen rond een uniek momentum om vrouwenvoetbal commercieel levensvatbaar en duurzaam te maken  
- Merken gevraagd om "durfkapitaalmentaliteit" aan te nemen
- DAZN maakt vrouwenvoetbal wereldwijd gratis om kijkersaantallen te verhogen en groei te stimuleren


De 'New Deal' voor het vrouwenvoetbal is genoemd naar een vrouwenvoetbaltoernooi in 1967 in Deal, een kustplaats in Kent. Met het organiseren van het evenement doorbrak Arthur Hobbs, de organisator en plaatselijke timmerman, een verbod op vrouwenvoetbal dat sinds 1921 door de Engelse FA was opgelegd. Het toernooi werd een katalysator voor verandering en uiteindelijk werd het verbod in januari 1970 helemaal opgeheven.

DAZN Group ziet het huidige klimaat als een nieuw keerpunt. 'Het vrouwenvoetbal staat op een kruispunt', zegt Hannah Brown, Co-CEO van Women's Sport bij DAZN. 'We zien twee mogelijke toekomsten. In de ene komen stakeholders samen om een belangrijke wereldwijde commerciële sport op te bouwen. In de andere gaat de vooruitgang langzaam en gaat een gouden kans om de groei te versnellen verloren. De vrouwensport heeft een aanzienlijk commercieel potentieel. De kans moet nu worden gegrepen', zegt ze. 'Het vereist een mentaliteit van durfkapitaal, met een investeringshorizon van meerdere jaren.'

De New Deal voor Vrouwenvoetbal vraagt wereldwijd om:   
- Een nieuwe deal met de clubs, die de wedstrijdbeleving verbetert, betere faciliteiten biedt en het marketing potentieel verhoogt.  
- Een nieuwe deal met sponsors, met een investeringshorizon op lange termijn.
- Een nieuwe deal met de media en omroepen, die zorgt voor een brede distributie, premium bereik en verbeterde marketing.  
- Een nieuwe deal met rechthebbenden, die samenwerken met clubs, merken en omroepen om de mediawaarde te maximaliseren en groei te stimuleren.  

Kortom, DAZN Group roept wereldwijd op tot een nieuwe deal voor fans, door samen te werken met alle belanghebbenden om een constant hoge kwaliteitservaring te leveren, waar en hoe ze ook van het spel genieten.  

'Home of Women’s football'
DAZN verwijdert wereldwijd en dus ook in België de betaalmuur op DAZN.com en de DAZN app voor de grootste vrouwenvoetbalportfolio ter wereld. Dit stimuleert de kijkersgroei en biedt een nieuwe wereldwijde thuisbasis voor vrouwenvoetbal, met meer toegang tot wedstrijden, content en de internationale gemeenschap van vrouwenvoetbal.  

Zo kunnen fans vanaf nu gratis wekelijks de beste wedstrijden bekijken uit de Belgische Lotto Super League, UEFA Women’s Champion’s League, Serie A Feminille, D1 Arkema, Women’s FA Cup, LaLiga F, Frauen Bundesliga en Saudi Women’s Premier League.

Vrouwenvoetbal krijgt een ongelooflijk platform voor groei. De recente wereldkampioenschappen voor vrouwen en de Euro's waren enorm succesvol en trokken de aandacht van fans over de hele wereld. De WSL, Liga F, Frauen Bundesliga, D1 Arkema, NWSL en andere nationale competities breken bezoekersrecords. Het tv- en online publiek groeit en omroepen verhogen hun investeringen in mediarechten.  

'Vrouwenvoetbal is de meest aantrekkelijke sportinvesteringskans van de afgelopen generatie', zegt Hannah Brown. 'Om het potentieel ervan te realiseren heeft het spel nog een moment van moed en regelovertreding nodig, net als bij dat toernooi in 1967.'

Esmeralda Negron, Co-CEO van Women's Sport bij DAZN, gaat hier verder op in: 'We zijn toegewijd aan het koesteren en cultiveren van fandom voor vrouwenvoetbal. Vrouwenvoetbal heeft investeringen nodig om zijn potentieel te realiseren - het ontwikkelen van een relatie met fans uit alle bevolkingsgroepen om zijn publiek te vergroten en commercieel levensvatbaar te worden.'

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.

Dossiers