Luistercijfers: Qmusic blijft marktleider mede door record 'Wanted Domien' en JOE behaalt hoogste marktaandeel ooit

woensdag 5 juni 2024
Foto: Qmusic © 2024

Qmusic mag zich deze maand zowel marktleider noemen in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar als de doelgroep 13+, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde luistercijfers voor de maand mei door het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Met een marktaandeel van 5,7% behaalde JOE het hoogste marktaandeel ooit. In mei bereikte de zender met tijdloze en herkenbare hits uit de 70s, 80s en 90s, bijna 4,6 miljoen luisteraars in de leeftijd 13+. Dit is het hoogste maandbereik voor JOE tot nu toe.


Mei stond bij Qmusic in het teken van het nieuwe radiospel 'Wanted Domien', wat de zender in week 20 met 24,2% het hoogste marktaandeel van het jaar opleverde. Ook ging het Foute Anthem ‘Engelengezang’ van Donnie & Snollebollekes in première. Een nummer dat de hele maand juni gedraaid wordt op Qmusic om te vieren dat het de Foute Maand is.

Qmusic is de nummer 1 van Nederland
Qmusic blijft marktleider in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 21,8%. Een stijging van ruim 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Radio 538 volgt met een marktaandeel van 13,7% en op de derde plek staat deze maand Radio 10 met een marktaandeel van 11,7%. Deze maand bereikte Qmusic bijna 7,2 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+. Dit is het hoogste maandbereik voor de zender tot nu toe. Qmusic is deze maand ook de nummer 1 van Nederland binnen de doelgroep 13+.

Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49, ma-zo 06-24 uur

Record voor 'Wanted Domien'
Qmusic introduceerde in mei een nieuw spel: 'Wanted Domien'. Een live te volgen achtervolging waarbij Bram Krikke 100 uur de tijd kreeg om Q-collega Domien Verschuuren aan te tikken, geholpen door de DJ's van Qmusic en de luisteraars in het land. Dit leverde de zender in week 20 met 24,2%, het hoogste marktaandeel op van dit jaar en een bereik van ruim 4,1 miljoen luisteraars. Dat de spanning tijdens het spel toenam, is terug te zien in de cijfers. Zowel het Qmusic-app gebruik en de Qmusic.nl bezoekersaantallen, als de Kijk Live en luistercijfers namen naarmate het spel vorderde toe.

JOE vestigt nieuw record
JOE stijgt naar een marktaandeel van 5,7% binnen de doelgroep 20-49 jaar, wat een stijging van 21% ten opzichte van de vorige maand betekent en het hoogste marktaandeel voor de zender ooit. JOE blijft hiermee de zesde zender. Deze maand bereikte JOE bijna 4,6 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+. Voor JOE valt nog geen vergelijking met dezelfde periode vorig jaar te maken, omdat de zender pas sinds september op de huidige frequenties opereert. Mei markeert de start van de 'Coen & Sander Show' op JOE. Luisteraars kunnen elke werkdag tussen 6.00 en 10.00 uur opstaan met Coen Swijnenberg en Sander Lantinga. De mannen delen hun unieke verhalen, bespreken de opvallendste dingen uit het nieuws en draaien de beste muziek uit de 70s, 80s en 90s. Daarbij worden ze ondersteund door Merel Westrik, die de luisteraars elke ochtend bijpraat over het laatste nieuws.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo AVROTROS logo

Kustwachter Adrian Loya opent in een appartement in Cape Cod het vuur op het getrouwde koppel Lisa en Anna Trubnikova. Lisa sterft en haar partner raakt zwaargewond. Ook een agent wordt neergeschoten. Op zijn lichaam draagt de dader een camera waarmee hij alles filmt.

'CRIMEDOCS: Love & Hate', om 23.05 uur bij AVROTROS op NPO 3.

Dossiers